dijous, 10 de juliol del 2014

Tuc deth Plan der Ome (Vacanera) - Val d'Aran

Sortim de Vielha per la carretera N-230 direcció Bossost, Les. Passada aquesta població a pocs quilòmetres trobem a mà esquerra el trencall per anar a Bausén, girem i seguim la carretereta que en 4 km ens hi porta.
A l'entrada de la població aparquem.

Al costat de l'aparcament hi ha un pal amb indicadors de camins. Anem cap el Coll de Vacanera, travessem el pobla seguint senyals de GR, trobem un altre pal indicador i anem cap a la nostra dreta per un carrer amb forta pujada, arribem al carrer Major, anem cap a l'esquerra.
Seguim la pista pedregosa fins a trobar un nou pal indicador, seguim recta per un corriol cap al Coll de Vacanera.
A uns 50 metres el corriol es bifurca, anem pel de la nostra dreta, anem seguint el corriol, trobem diverses bordes, algunes ensorrades, passem torrents, la fageda de Liat, seguim pujant per l'Escala de Saplan.
Arribem a uns grans prats, anem pujant cap a la cabana de la nostra dreta, ens hi arribem, anem cap a l'esquerra seguint un corriol, ens porta cap el torrent, no el travessem i seguim pujant per l'herbei, brucs i nerets, el torrent el tenim a l'esquerra, el corriol l'anem perdent i retrobant, arribem altre cop al torrent i el travessem, anem pujant ja sense corriol, deixem a la nostra dreta un turó amb 4 avets al capdamunt, a la nostra esquerra deixem un bosquet, seguim pujant direcció al coll de Vacanera, no ens hi arribem hi anem de dret cap a la carena, trobem un corriol i marques de GR, l'anem seguint cap a la nostra dreta, coneixem el cim perquè dalt hi ha la pilona 401 E.

Seguim el corriol fins al Coll de Vacanera, passem pel costat d'un petit llac, anem cap a la nostra esquerra escollint el llom que ens sembla millor per baixar, baixem pel dret sense cap corriol fins arribar al torrent on l'hem creuat al pujar.
A partir d'aquí tornem a trobar corriols que ens porten a la cabana, seguim baixant per l'herbei cap a la nostra dreta fons el torrent, trobem cal costat d'un gran arbre sec dues fites que ens marquen el corriol que hem seguit a la pujada.
Sense cap dificultat tornem cap a Bausén. Passem per Escala de Saplan, travessem rius i torrents, fageda de Liat, cabanes enrunades i de restaurades, travessem el poble i aparcament.

Track d'aquest itinerari: Tuc deth Plan der Ome (Vacanera).
El primer tram de pujada del track l'hem rectificat per mala senyal. La resta correcte.
Hem trigat 6 h 30 min. Parades a part.
Gràfica de la sortida amb desnivell i distància.