dijous, 18 de juliol del 2013

Pic de Filià (Tossal de Paiasso) - Pallars Jussà

Per la carretera L-503 ens arribem a Espui, entrem al poble pel carrer del davant de la parada d'autobús, trobem l'indicador de Filià i seguim la pista que surt a la nostra dreta.
Passem l'ermita de Fa, seguim la pista, deixem un trencall a l'esquerra, quan ja sortim del bosc trobem un trencall poc visible a la dreta i el deixem, arribem al coll dels Escobets i agafem pista de la dreta que ja s'endinsa a la vall de Filià, travessem el riu (vigilar cabal d'aigua), aparquem al costat de l'encadenat. Aprox. 12 km

Retorn cotxe:
Per tornar a la carretera L-503 baixem per l'altra pista, la que segueix el riu Filià. Aprox 6,5 km. No té pèrdua, arriben a Filià únicament aquestes dues pistes.

Passem l'encadenat, trobem la cabana de pastors de Filià, seguim la pista, més endavant trobem un corriol a la nostra dreta, l'agafem per fer una mica de drecera, tornem a trobar la pista, la seguim i abans de creuar el torrent deixem la pista i comencem a enfilar-nos cap a la nostra dreta. Pugem per l'herbei del barranc de Coma Palomera, sempre tenim el torrent a la nostra esquerra i anem pujant per les comes per anar guanyant alçada, davant nostre tenim un ample coll i el pic de Filià a la dreta del coll.
Anem pujant fins arribar al coll i pel perfil de la carena arribem al pic o tossal.

Comencem a baixar pel costat contrari que hem arribat, baixem fins el coll, pugem a un turonet, un cop dalt baixem cap a la nostra dreta per poder agafar el barranc de Coma l'Empriu, malgrat aquest nom són pendents d'herbei que no presenten cap dificultat, s'ajunta al barranc de Coma les Fuses prop de la pista on hem aparcat.

Track d'aquest itinerari. Pic de Filià - Tossal de Paiasso

1. Hola companys "centcimeros". Tot i ser perfectament conscient que les condicions de les pistes de muntanya poden variar molt d'un any per altre, per efectes de la neu, la pluja i la manca de manteniment, voldria preguntar-vos si la pista que vareu fer servir de tornada, la que segueix el Riu Filià, la considereu apte per transitar-hi en vehicle turisme. Gràcies. Salut i cims.

2. Hola, aquest any ha nevat força i les pluges aquesta primavera/estiu han estat molt abundants. No sabem si ja han passat a repassar la pista.
    Les dificultats que normalment hem trobat són a la sortida d'Espui, vigilant es passa i a l'arribada al pla de Filià, cal travessar el riu i amb aquestes pluges potser serà difícil. Ens cas de no poder passar, com que ja sereu dalt, deixeu el cotxe i acabeu de fer l'últim tram a peu. Llavors haureu de tornar per Espui.
    La baixada per Filià normalment es baixa bé, hi ha molta pedra. Amb compte hi pugen i baixen turismes. Nosaltres ens agrada més pujar per Espui i baixar per Filià.
    Esperem que ho trobeu bé.

3. Moltes gràcies per la col·laboració, companys. La informació és molt valuosa.